Blog « Blik op de Ardennen »

Welkom op het blog Blik op de Ardennen !
U vindt hier allerlei informatie over Belgisch Luxemburg: natuur, gastronomie, trektochten, ideeën voor uitstapjes, speciale ontdekkingen… Belgisch Luxemburg komt op een verbazingwekkende manier tot leven dankzij de artikelen van onze redacteurs, ambassadeurs en andere liefhebbers.

Laten we gaan « glamperen »

5
apr
2016

Door 5 april 2016 Categorieën Ontdekken en bezoeken Geen commentaar

In nummer 13 van Blik op de Ardennen heeft u een nieuwe manier van kamperen kunnen ontdekken: « Glamping »! Meerdere toeristische uitbaters van onze provincie hebben zich in dit avontuur gestort dat het traditionele kamperen in de natuur vermengd met glamour en luxe.

Blik op de Ardennen

Bekijk hier gratis nummer 13 van Blik op de Ardennen!

RA13_cover_nl

Maar waar komt deze nieuwe trend toch vandaan? En breidt ze zich uit in Belgisch Luxemburg? Wat is haar belang? Deze vragen stelden we aan Patrick Bloem en Christian Uyttebroeck van Groupe Floréal Holidays.

Maar we zullen u eerst eens met het concept laten kennismaken.

Glamping is van oorsprong Brits

Al meer dan een eeuw lang is kamperen een manier van overnachten die furore maakt. Het idee ontstond in Groot-Brittannië en was in eerste instantie alleen voor de elite weggelegd door de hoge materiaalkosten die erbij kwamen kijken. Daarnaast kon alleen de hogere sociale klasse zich vakantiedagen permitteren. Langzaamaan werd deze openluchtcultuur door de politiek aangemoedigd en zag men de burgers graag in goede gezondheid in de natuur, ver van de vervuilende steden en industrie.

En toen in 1936 de betaalde vakanties werden ingevoerd werd hiermee het toeristisch aanbod ook gedemocratiseerd. Kamperen werd populair. Met een slaapzak in de open lucht, tenten, caravans, chalets, bungalows, mobilhomes… de logies evolueerden en worden nog steeds beter aangepast aan de wensen van de vakantiegangers.

© FTLB/ F. Lardot

© FTLB/ F. Lardot

Vandaag de dag is er een nieuwe vakantietrend ontstaan voor iedereen die er niet van houdt om een tent op te zetten, een matras op te blazen, te slapen naast andere luidruchtige toeristen, de kou van de nacht en de frisheid van de ochtend…

© FTLB/ F. Lardot

© FTLB/ F. Lardot

Glamping, een natuurlijke luxe

Glamping diende zich zoals eerder gezegd voor het eerst aan in Groot-Brittannië, nu zo’n tien jaar geleden. De inspiratie kwam van de Afrikaanse en Aziatische logies waarin gasten kunnen genieten van luxe in de volle natuur. Deze trend vloog vervolgens over naar Europa. In Frankrijk bijvoorbeeld profiteren etablissementen die op minder attractieve plaatsen liggen van Glamping door een nieuw type gast aan te trekken.

© FTLB/ F. Lardot

© FTLB/ F. Lardot

Voorbeelden van galmping overnachtingsplaatsen zijn luxe-tenten, tipi’s, woonwagens, joerten of transparante luchtbellen, retro-caravans, boomhutten of drijvende hutjes. Het succes? Hun chique kantje maar vooral hun originaliteit!

© Val d’Aisne

© Val d’Aisne

 

Wie zijn nu die glampeerders? Het idee van « Glamping » is het “er-even-helemaal-uit-zijn” in een landelijke omgeving. Stedelingen zijn de voornaamste beoefenaars. In alle drukte en het “gedoe” dat bij het traditionele kamperen komt kijken hebben ze geen zin. Deze zoektocht naar eenzaamheid is inherent aan een overnachtingsplaats in de buitenlucht. Nieuwe krachten opdoen in het hart van het bos, dat is wat men zoekt. Weg met de drukke vakantiedorpen, het lawaai en de schaarse intimiteit! Talrijke toeristische uitbaters bieden tegenwoordig verblijven ver van de drukte: in het bos, aan de rivier, op een open plek of zelfs in de bomen!

© FTLB/ F. Lardot

© FTLB/ F. Lardot

Het andere voordeel van dit concept is dat de logies comfortabel zijn ingericht en dat men kan genieten van een zekere luxe. Echte bedden, een cosy leefruimte, een uitgeruste keuken, sanitaire voorzieningen en soms zelfs een sauna of jacuzzi. Met als enige rompslomp het pakken van een beetje persoonlijke bagage kan men genieten van een heerlijk ontspannen weekend of vakantie. Nog een pluspunt is het ecologische beheer van de logies. De meerderheid is gemaakt van duurzaam materiaal en worden beheerd met een zekere eco-verantwoordelijkheid. Activiteiten die worden aangeboden zijn over het algemeen gerelateerd aan gastronomie en welzijn, maar ook aan sportieve uitstapjes in de natuur, te voet of met de fiets.

Een concreet voorbeeld van Glamping bij Floréal in La Roche-en-Ardenne

De heren Patrick Bloem (directeur van de sectie kamperen) en Christian Uyttebroeck (directeur verkoop) stellen zich aan ons voor en spreken allebei over de grote “Groupe Floréal” familie. Wat zij beogen zijn verblijven van « betaalbare luxe », toegankelijk voor een maximaal aantal gasten.

© Floréal

© Floréal

Vier sterren in Belgisch Luxemburg

Floréal Group is bekend door haar beide viersterrencampings: « Colline de Rabais » in Virton en « Floréal » in la Roche-en-Ardenne. Voor innovatie van hun infrastructuur en service zijn ze niet bang, met altijd in hun achterhoofd de beide sleutelwoorden “aandacht” en “ontspanning”.

« De kampeerder van nu verschilt enorm met die van 10 jaar geleden. Hij wil genieten van de voordelen en weldaden van kamperen zonder de “lasten” die horen bij deze vorm van vakantie. Investeren in de aankoop van een tent, het opzetten van de tent bij aankomst, het moeten meeslepen van al het slaapgerei, het kookgerei, enz. Het is aan ons om ons aan de verwachtingen van de nieuwe kampeerder aan te passen! »

Een origineel concept: safaritenten

Sinds enkele jaren is de vraag naar « ik-kom-aan-en-alles-is-klaar » enorm toegenomen. Nieuwe soorten overnachtingsmogelijkheden zoals safaritenten, « familietenten » of luxe stacaranvans kennen een enorm succes.

Op de beide campings van de Floréal Group zijn safaritenten geplaatst waar een gezin van vier personen comfortabel in kan verblijven in een groene omgeving. Ze bestaan uit twee kamers met echte bedden en zachte matrassen, een uitgeruste keuken en een houtkachel. De tenten zijn goed geïsoleerd en van elektriciteit voorzien zodat er het hele jaar door in kan worden verbleven.

© Floréal

© Floréal

« Gezien de vraag en het enthousiasme van de gasten denken we na over de verbetering van onze bestaande producten en over eventuele plaatsing van nieuwigheden. Waarom geen « badkamercel » in de tent? Of de installatie van « Coco Suites », een compromis tussen een tent en een mobilhome? »

Modernisering of Glamping ?

« Voor ons betekent de term « glamping » pure luxe: de aanwezigheid van een butler, van iemand die elke ochtend je bed opmaakt,… Wij identificeren ons meer met semi-glamping en beogen moderniteit en comfort: een speciale inrichting (een open vuur, een houten vloer, een keuken,…) en een service die net dat tikkeltje extra geeft aan een verblijf ».

Serviceverlening, dat kennen ze: shop, restaurant, wellnesscentrum, zwembad, gratis wifi, animaties in het hoogseizoen, etc. Een « Paradijselijke Camping » in de Ardennen, ja dat is mogelijk!

© Floréal

© Floréal

Wellness-aanbod

« De wellness- en ontspanningsarrangementen zijn talrijk: verblijf in een luxe stacaravan, Welkomstgeschenk,… Eén van hen biedt zelfs de mogelijkheid tot ontbijtservice in de eigen caravan! »

Ontdekken

Ontdek de « glamping » logies en al onze andere buitengewone verblijfplaatsen via deze link! http://www.luxembourg-belge.be/nl/overnachten/ongewone-verblijfplaats.php

   Bronnen   

Afp, « Le glamping, le camping chic fait fureur : nos bonnes adresses » in Le Soir, http://www.lesoir.be/640005/article/styles/voyages/2014-08-29/glamping-camping-chic-fait-fureur-nos-bonnes-adresses, 29 août 2014.

Tardieu Aurélien, « Le glamping, bourgeois et bobo à la fois » in Paris Match, http://www.parismatch.com/Vivre/Voyage/Le-glamping-ce-phenomene-tres-bobo-TEST-602108, 01 octobre 2014.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *